Over Stichting Johannes Bosco

Een lange geschiedenis van goed doen

Stichting Johannes Bosco vindt zijn oorsprong op de Plantage Nooitgedacht, beter bekend als Brakkeput Ariba. Hier hebben de Kruisvaarders van Sint Jan – later ook de “Broeders van Brakkeput” genoemd – decennialang onder het toeziend oog van het bestuur van de Stichting werkplaatsen geleid waar (katholieke) jongens uit armere gezinnen zich konden bekwamen in het werk als timmerman, automonteur en op allerlei andere gebieden. Ook leidden zij een internaat waar jongens uit Aruba, Bonaire, de Bovenwindse eilanden en uit Bandabou konden verblijven terwijl zij in Punda en Otrabanda naar school gingen.

Na het vertrek van de “Broeders” is de Stichting zich gaan bezighouden met het financieel ondersteunen van projecten gericht op kansarme jongeren. Later is de doelgroep uitgebreid tot wat zij vandaag is.

De Stichting is vernoemd naarde 19e eeuwse Italiaanse priester Giovanni (Johannes) Bosco, ook bekend als Don Bosco. Hij bekommerde zich om de leefomstandigheden van jongens in Turijn en ontwikkelde wereldwijd een eigen onderwijssysteem, met accenten op een goede en degelijke vorming. Hij overleed in 1888. In 1934 werd hij heilig verklaard. Zijn sterfdag – 31 januari – is tevens zijn feestdag, een dag waarop traditiegetrouw Stichting Johannes Bosco extra donaties toekent aan wisselende organisaties die goed werk doen op Curaçao.

Visie en Doelstelling

In onze visie heeft ieder mens recht op gelijke kansen. De Stichting stelt zich dan ook tot doel de maatschappelijke zorg voor de Curaçaose samenleving te bevorderen door het bieden van financiële ondersteuning aan projecten die sociale, educatieve, geestelijke en lichamelijke noden van kwetsbare groepen in de samenleving helpen verlichten. Wij hebben in het bijzonder oog voor projecten die zich richten op kinderen.

Doelgroep

Wij ondersteunen projecten die ten goede komen aan kansarme bevolkingsgroepen die vanwege financiële of andere nood niet in hun eigen basisbehoeften kunnen voorzien of behoefte hebben aan sociale hulp.
Tot deze groep rekenen wij bejaarden zonder mantelzorger, ernstig of chronisch zieken, gehandicapten, werklozen, vluchtelingen en slachtoffers van geweld. Kinderen hebben onze bijzondere aandacht.